Sydney, 21 tot en met 26 november

8 december 2012 - Sydney, Australië

Een beetje laat, maar wie zich nog mocht intersseren, hier is het sydneylog. Inmiddels als weereen tijd geleden en lijkt voor onze ervaringen nu mijlenver weg.

Sydney, 21 tot 26 november

21 nov transferday

In de ochtend gleden we in de spits in onze camper sydney binnen. Et zou een hel moeten zijn, alles vast etc. Niets was minder waar. We waren ruim op tijd bij ons apartement in bondi beach. Het beloofd wat te worden op lopafstand van het strand. Het is hier een frisse hippe bedoeling. Ons apartement is een enorme meevaller. Prachtig tweeslaapkamer apartement met nieuwe keuken, badkamer (bad voor sveder). Helemaal compleet dus. Kids hebben hun eigen stapelbed en pa en ma een ruime tweepersoons. De vrouw die de sleuteloverhandiging deed kwam Annabelle bekend voor. Deze Gina zei hetzelfde andersom. Na een uur peinzen kreeg annabelle een eureka momentje en bleek haar te kennen van surfkamp 8 jaar geleden. Ze belde Gina op en dit bleek inderdaad te kloppen. Ze was zelfs zwanger geworden van de surfinstructeur en daar had ze nu twee kinderen mee. We hebben het bewijs zien rondlopen, small world again.

Daarna de camper weggebracht en het gevecht aan Voor de betaling van de schade van de aanrijding. Ik had rekening gehouden met aud 500, maar ze trachtten het te verhogen naar 1000. Dat was even slikken. Gelukkig na lang aandringen de borg kunnen terugbrengen naar 500 ( nog steeds veel geld voor een zenuwinzinkend moment op een parkeerplaats), maar wel meer behapbaarder. Campertijd was hiermee definitief in ozzie afgesloten en we konden ons gaan settelen in sydney. Wel heftig om weer in zo'n drukke omgeving te zitten. Dat merkte ik al in de metro terug naar Bondi. Haast, stress, het is hier ook allemaal. Ik laat me gelijk een lekker bondi standkapsel aanmeten. Heerlijk fris en de warmte kan weer lekker via het hoofd ontsnappen. Tibs kan zich weer even aan de tv vergapen. Kindertv in aussie is top. Je hebt hier een soort aparte peuter tv waar hij en sved wel even zoet mee zijn.

22 nov highlights sydney

Yes,  toeristje uithangen in de grote stad. We gaan met bus de stad in naar de "must seen" punten. We doen eerst opera house aan. Van dichtbij tochnminder mooi dan ik had gehoopt. Het oogt een beetje als een gedateerde oude bruine zooi. Van afstand is het wel heel erg mooi. De sydney harbourbridge ligt ernaast. We lopen door de botanische tuin heen en de jongens zijn al weer onder zeil. Een ritje in de bus en de metro maakt al zoveel indruk dat ze alweer slapen. Verbazingwekkend hoeveel mensen trimmen in het centrum. Het centrum komt heel uitgebalanceerd over. Werken en ontspanning gaat hier hand in hand. De welvaart spat hier overal vanaf. In de middag gaan we nog naar het stadsaquarium. Niet zo'n slimme keuze. Heel duur, heel druk en eigenlijk was sveder alweer te moe. Wel wat mooie haaien gezien, maar verder was het iets teveel op een dag. Terug naar ons lekkere apartement en daar kunnen we weer volledig ontspannen van alle indrukken. Sveder kan in bad en vergeet dan bijna alle hectiek, maar de stad is heftig voor hem.

23 nov manly
We beginnen de dagen met een ontspannen ontbijt. Yoghurt met cereals doorgaans. We willen minder ondernemen dan gisterren, aangezien dat wel heel veel gesjouw was voor ons en de kids. Vandaag dus alleen met de ferry manly. De ferry was al een een trip ansich. Mooie aanzichten op het operahouse, harbourbridge, havens, zeilboten, kustlijn etc. Daarnaast zaten we naast een Nl gezin welke met twee kinderen en aanhang 3 weken door austarlie reisden. De vader rond de 55 jaar ontpopte zich als "stand in opa" in nam sveder en tibs op schoot, grapjes etc.,belle en ik konden ons vermaken met de mooie uitzichten en waren even met z'n twee (althans, zo leek het).

Manly kwam ons wel als een zeer ideale plek over, ook om te wonen. (joost, we begrijpen je). Heel relaxte sfeer, leuke winkels, koffietentjes, mooi strand, entree via ferry en aankomst in sydney in city centre, interessante jonge bewoners en gewoon een leuke vibe. De kids gingen helas niet slapen en tijdens onze eerste kop koffie werden we gedwongen hen te entertainen. Tibeau en belle hebben zich vermaakt op het strand, svder had het minder naar zijn zin in buggy. Uiteindelijk ons volgegoten met zand en daarna een dikke ijsco voor ons allen. Het was weer top. Ferry terug naar sydney en laatste eind in de bus. De afstanden naar bondi zijn toch nog wel lang. In de bus moest Tibeau plassen en hij kon dit helaas niet ophouden. Een grote plas vulde zich onder de stoel tijdens de spits in de bus. Een leuke, maar dus ook weer een lange dag. Gelukkig is er aan het eind altijd even tv en een bad om de dag in goede vorm af te sluiten. Wij zoeken verder in de avond weer naar hotels op Bali. We merken dat het hier ook begint te dringen. Toch nog wat stress in de vakantie voor ons.....

24 nov powerhouse en chillen
Doordat we de eerste dagen watbdruk zijn begonnen wil Belle Sveder wat rust geven. Het is inderdaad wat veel en heftig voor hem, de grote stad, de busreisjes, metro, attracties, getoeter in de stad, gesleep van camper naar hotel, naar apartement. Belle blijft met sveder lekker thuis en ik ga met tibeau naar het powerhousemuseum. Na de bus, tram en lopen komen we dan eindelijk aan. Er staan hier grote oude stoomlocomotieven, robotten, techinische snufjes, raketten, shuttles, vliegtuigen, auto's etc. Het mooist vindt Tibs het houten fruit snijden (ikea style). Via chinatown terug en nog even wat Ozzie tshirts voor de jongens scoren. Koala's, dolfijnen, kangaroos etc, alles staat erop.

In de middag lekker met z'n allen borrelen op bondi. Bier, nootjes, fris en schepjes mee. Met z'n allen zwemmen in de zee, spelen in het zand, dat is eigenlijk toch een van de fijnste momenten van sydney. Grote steden zij vermoeiend met en voor kleine kinderen. Morgen de laatste volle dag in de stad en Belle en ik verlangen al weer naar de camper en in ieder geval nieuw zeeland. In het apartement zijn we in de avond veelal bezig op internet met nieuws, snorkelchat, beurs, emails, hotels boeken, schadeakefietje met camper nog afronden. Zonder mail heb je dat gewoon niet.

25 nov
Rustige dag gepland. We starten met een gebruikelijke koffie in de buurtkroeg (we drinken iedere dag ergens koffie). Belle een latte, ik een cappuchino). Ik moet nog schoenen kopen, want mijn oude sneakers (4 jaar oud en nog gekocht in NY) zij hartstikke lek en mijn enige schoenen. Daarnaast moeten we een extra reistas hebben, want inmiddels hebben we wat extra spullen om te vervoeren. Met tibeau naar het winkelcentrum, maar echt logisch is het hier niet ingedeeld. Bovendien weten de winkeliers niet van elkaar wat ze verkopen. Kortom, ze werken in een bepaalde winkel, maar hebben geen idee wat de winkel naast hen verkoopt. Grote tas kunnen kopen, waar we een lijk in zouden kunnen vervoeren. Nu ik erover nadenk liikt hij wel een beetje op zo' n coronertas uit de detectiveseries (csi).

We eindigen de middag weer op een overvol bondi beach. Hoewel het hier enorm druk is, is het heel ontspannen. We graven tibeau en sveder in en bouwen een auto om hen heen. Daarnaast bouwen ze een echt zandkasteel met twee pakistaanse stelletjes. Pa en ma kunnen even een biertje drinken. Met een heerlijke duik in de zee sluiten we ons bezoek aan sydney en ook gelijk australie af. Het was hier grandioos. Het ervaren van twee maanden totale vrijheid om op je eigen tempo te leven, je totaal te kunnen overgeven aan de kinderen, de oostkust zo intensief bereizen, je partner zo intensief te beleven. Ik kan niet anders concluderen dat we het hier waanzinnig naar onze zin hebben gehad. Als ik door de foto's van de vakantie heenloop, lijkt het allemaal al zo lang geleden. De tijd gaat hier zoveel langzamer weer dan de normale werkweken. Deze werk je bijna gewoon op een muilezelritme af. Je leeft hier veel intenser. Ik neem mezelf voor om meer met de dag te gaan leven in nederland. Een week heeft immers zoveel te bieden naast de zaken die gedaan dienen te worden. En wat dient er nou eigenlijk echt gedaan te worden. Het kan vast geen kwaad om nog een keer fris tegen de huidige zaken aan te kijken. Mooie uitdagingen dus.

1. Liz en piet:
    11 december 2012
    Heerlijk verhaal sjap! Goed voornemen! Kan me zo goed voorstellen dat deze reis echt een eyeopener is. We moeten meer leven om te leven en niet om alle zaken erom heen. Hele dikke knuffel van gezinnetje adriaanse