3 tot 5 dec, Lake Tikapu en sinterklaas

8 december 2012 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

20121203 lake tikapu

Annabelle is erachter dat de informationpoints zich hier uitbetalen. Naast een perfecte plek om haar folderfetish te voeden, is hier ook info beschikbaar over de mooiste kampeerplekken. Naast het feit dat ze gratis of goedkoop zijn, zijn het ook de meest waanzinnige plekken. Er is vaak niet meer dan een eenoudig toilet beschikbaar, maar onze camper voorziet ons van alle gemakken. We hoeven de extra's van campings dus niet. Bijkomend voordeel is dat de mensen op deze campeerplaatsen vaak ook wat avontuurlijker zijn. Kortom, iets leuker om een gesprekje mee aan te knopen.

We bekijken eerst het meer. Enorm lichtblauw en dit lijkt te komen door een steenslijpsel wat in het water terecht komt. We ervaren de enorme klimaatschommelingen van uur tot uur. Het ene moment rojdt je door de regen en daarna rij je over een heuvel de brandende zon tegemoet. In akaroa hebben we mutsen voor de jongens gekocht tgen de kou. Een paar dagen later zijn we op zoek naar zonnehoedjes. Je hebt eigenlijk beide op een dag nodig.

Aan het eind van de middag willen we naar de camping toe, maar rijden verkeerd. Gelukkig maar. We rijden door een prachtig schapenlandschap tussen de net geboren lammeren. Aan het eind nog over een wat gammel uitziende brug die het allemaal wel wat spannend maakt om erachter te komen dat we verkeerd zijn gereden. We vinden uiteindelijk de campsite en plaatsen ons tussen de andere happy campers aan een groot meer.

De jongens vergapen zich in de morgen aan een grote vis die door duitse jongens gevangen, gefilleerd en gebakken wordt. Het is allemaal bereinteressant. Daarna gaan we naar het observatorium. Een waanzinnig uitzicht over de vallei en we laten de koffie ons hier goed smaken. De boyz zijn hierna al weer moe en we gaan allen voor een middagdut. Na de siesta gaan we naar de tikapu springs. 3 warme baden buiten van 36, 37 en 40 graden. Autootjes mee en lekker zwemmen. Sveder drijft ook al alleeen rond in het bad en vindt het heerlijk. Bang voor onder water is hij niet. Tibeau is blij dat hij na alle zwembaden in aussie weer eens hetbwater in kan. Dat het ook nog een thermische bron is, is mooi meegenomen. Echter is het wel een verward bad, niet door natuur. Na twee uur ronddobberen gaannwe weer op pad naar onze doc camping. Donkere wolken voegen zich samen boven het landschap. Hetbegint tebstormen en te regenen. Zoals ik al zei, niets is zo veranderlijk als het weer in nz. De nacht is stormachtig, maar ook heel mooi. Middenin de nacht worden we wakker door tibeau. Daarna kijken belle en ik naar de opkomende maan en de donkere wolken. In nederland neem je hier vaak de tijd niet voor, maar het is heerlijk om de omgeving in je op te nemen, overdag of in de nacht.

5 dec

Het regent een beetje als we wakker worden en lijkt en wat vieze miezerige dag te worden. Na een luie start stappen we in de cabine en gaan via lake pukaki naar omarama. Onderweg stoppen we nog bij de clayfalls. Een groep bergen van klei en stenen die door erosie worden uitgesleten. We wandelen er met zijjn vieren verbaasd door en constateren dat het mooier is dan we hadden verwacht. Via de honestybox (paal met gleuf waarin je geld stopt als je eerlijk bent en betaald voor wat je hebt gebruikt) betalen we en vervolgen we onze weg naar omarama. Een klein vriendelijkmdorpje richting het zuiden. We moeten op zoek naar een wat luxere camping want het water is op, wasje draaien, vuilnis vol en ook het toiletje. In nz hebben we besloten het toilet te gebruiken voor #1. Kortom, even naar een luze camping om de camper weer op te knappen, zodat we weer voor de hotspots kunnen gaan. De eigenaren zijn nederlanders uit doetinchem die 30 jaar geleden deze kant op zijn gekomen. Woonden eerst in noord eiland, maar nu toch naar zuideiland. Dit is echt het mooist volgens haar ( en iedereen anders).we staan naast een speeltuin metntrampoline (net als bij opa en oma kaag). Tibeau vindt het helemaal top. Na het middagdutje is het zingen in de zon voor sinterklaas. Zou hij ook helemaal in nz komen. Rond 1700 is er luid kabaal in de camper te horen en het blijkt dat piet op het dak zit. Hij laat een cadeautje achter en is weer weg. Tibeau vindt het enorm spannend en steekt dat niet onder stoelen en banken. Hij is heel eerlijk en geeft altijd aan wanneer hij bang is of iets dergelijks. Ze krijgen wat autootjes en een puzzle. We sluiten de avond af met een lekkere bbq. Rib eye, asperges en patatoes. Het leven is verrukkeluk..............

1. Oma kaag:
    9 december 2012
    Wat kan leven verrukkelijk zijn. Blij dat te horen.Het sneeuwde in het vaderland,het was heel erg mooi in de polder. Vandaag soldaat van Oranje dag. Kijk er naar uit. nu begint de reis koorts echt te kriebelen. Donderdag ochtend vertrekken we naar 1st Kilimanjaro en dan naar Dar es Salaam. Vandaar met ov naar Nimkumi om vervolgens Nick en Bee ergens onderweg te ontmoeten en naar hun farm te gaan. Allemaal erg spannend. Hun Farm ligt op 2500 meter hoogte,dus al het een (hoop ik)aangenaam klimaat hebben. We gaan veel trekken en wandelen en vooral een heel ander leventje hebben dan het gewende polderleventje. 14 januari zijn we weer terug op Honk. Ik hoop jullie te kunnen via het internet, denk dat Nick wel aansluiting heeft op z'n farm.
    Geniet van Nieuw Zeeland,het lijkt me dat jullie daar echt genieten van rust schonheid het gezion etc.,en reis voorzichtig. Dikke kus mamankie
  2. Oma kaag:
    10 december 2012
    Wat was het geweldig in de Hangaar van Valkenburg. Het was niet alleen zomaar een musical, maar een enorm evenement.Ongelofelijk hoe allles werkte, met draaien schuiven kamers decors en prachtige stemmen mensen die het speelden. Een festijn dus. Hartelijk dank. Van begin tot eind genoten.
  3. Michiel Koudijs:
    10 december 2012
    He Jan-Albert en Annabelle (en kids), wat geweldig om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Het is voor mij alweer een jaar of 8 geleden (NZ & AUS) maar de herinneringen komen weer boven! Geniet nog lekker. Groeten, Michiel
  4. Liz en piet:
    11 december 2012
    Klinkt goed sjap, mooi dat de sint ook in nz langs komt, nog een reden om daar heen te gaan. Nz klinkt erg als chilie, zeker het zuiden van chilie is ook zo veranderlijk wat weer betreft. Vet allemaal!! Kuss