Belle: 11 dec: clay cliffs-omarama-oamaru-moeraki-dunedin-otago peninsula-southern scenic route:nugg

11 december 2012 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Curio bay... We werden wakker in de regen op een depressieve dure-saaie-taaie camping bij mcfalls. Begon ons toch wel tegen te vallen dat we de derde week in gaan en dat het zo koud of nat is dat we niet buiten kunnnen ontbijten of eten. Kindjes worden ipv 6u omhalf acht wakker, dus dat is wel fijn. Maar vanochtend zaten alle elementen elkaar in de weg. Weer wat bedenken om te doen, wat moet je nou buiten? Wat heb je aan een camper als e niet buitem kan leven? Rijden zou je zeggen, maar de kindjes zitten ook aan hun tax met reistijd de afgelopen dagen...
Toch maar wel de camper ingestapt. Na 20 minuten rijden en bij aankomst bij de "niagara falls cafe", keerde alles. De zon, blijeschaapjes, vrolijke hond, mooi tuin,lekkere koffie, vrolijke kindjes. Gelukkig.
Goed gemutst naar de dichtsbijzijnde camping. Dat blijkt curio bay te zijn. Een zwerm dolfijnen in de baai, pinguins in de anderebaai, s'avonds een zeeleeuw op t strand, strand en      Rotsen voor de kindjes. Volop zon, dat overvalt mij, waardoor ik voor t eerst verbrand helaas. Een paradijselijke plekje. Een vervanging van mijn ode over cape hillsborough in australie. een minpunt: het water is koud (antarctica aan de overkant).plus punt: je kan hier surfen, mocht ik dat willen als oud,dementieel en depressieve vrouw later. stel je voor: oma  in wetsuit. Terwijl de kindjes sliepen en wij in de camper reis plannen aan t maken waren, was er blijkbaar ook een ORCA in de baai! Op dolfijenn jacht!!Die komt 1x in de 5jaar!! Natuurlijk gemist.
Waar in australie volop reclame wordt gemaakt voor bijvoorbeeld " nelson bay, capital city of dolphins!", en uitendelijk veel geld betaald voor een toeristeboot, zijn ze hier gewoon aan de baai voor je tent! Je komter toevallig gewoon achter! En dat is nieuwzeeland.

We zij ook bij studenten stad Dunedin geweest,hier aan vast zit otago peninsula. Veel te zienop die peninsula. Maar wij hebben niks  gedAan. We hadden wild gecampeerd en na het ontbijt stapte we in de auto om hetschiereiland teverkennen.Kindjes vielen binnen 5 minuten in slaap,dus we konden niet zoveel.gewoon  door gereden naar nugget point. Gelukkig zeer rewarding na een wat stroeve dag. Zeehondjes, etc. Gek idee datals je de horizon inkijkt, dat je dan richting antartica kijkt. Het water is dan ook koud. Gelukkig komt de wind vanuit het land de laatste dAgen, want anders is die snijdend koud.
Jan albert is wel de locale kroeg ingedoken van otago peninsula. Het was een bonteavond want bleek een vrouw van het eiland afgestudeerd te zijn. Iedereen in de feeststemming,niemand wist wat ze eigenlijk gestudeerd had. De visser die jan albert aan de haak had geslagen, vertelde ook dat hij als visser de afgelopen 2,5 maand, 8 weken niet had kunnen vissen wegens het uitzonderlijk slechte weer... Het ziet er ook niet naar uit dat het  beter wordt voor het einde van het jaar.

Tussen lake tekapo en dunedin vieren we sinterklaas in omarama, na de clay cliffs gevonden te hebben. Mooi! Piet is in de camper geweest, en heeft zich door het dakraampje van de wc naar boven gewrongen!ergens in de bosjes heef hij een zak met cadeautje achter gelaten. Wat een goede man. Het was ook heel fijn om even thuis aan de telefoon te hebben.
We komen nog door een rare stad, oamaru. Gek sfeertje daar. Oud, maar ook weer niet echt, veel kunstenaars, veel industriele kunst. De pinguins en dergelijken skippen we gelukkig. En rijden door naar een DOC camping bij moeraki. Met de vele regen wel spannend om te bereiken wegens lage brug door/ over een beekje. Vanuit hier een mooie boswandeling naar wat grotten.

Alsof het niks is; grotten, watervallen, mooi kustlijn, valleien, bloemen,etc . Het is en blijft mooi.

We moeten wat vaart gaan maken.helaas,want we willen alles zien. Nog even een manier vinden om ook de kindjes niet teveel te belasten. We merken dat de vele wisselingen hun niet in de koude kleren gaan zitten.
Tibeau kan zich ook ineens helemaal inbeelden dat hij een of ander beest is. T is dan poes, of hond. Tegenwoordig vaak koala... Hij doet dan alles zoals dat beest zou doen,ook de bewegingen. Zo heeft hij een halfuur in de speeltuin gemiauwd. Maar toen hij voor het eerst koala was,was hij ook 45 min stil... Mute. Ik natuurlijk na verloop van tijd de stel dat gedachten: stel dat hij inderdaad vanaf nu mute is, niet meer praat.wat doe je dan?hoe komt dat dan? Dan is de reis misschien toch te heftig voorze! Maar bij het zien van een springkussen was hij gelukkig vergeten dat hij koala was.

Veertig van kees van kooten gelezen. Niks bijzonders.
Nu "de nieuwe spiritualiteit"van maarten meesters. Interessant tot nu toe. Eensoort analyse van spiritualiteit ten op zichte van religie, en de groei hiervan.uitgangspunt is dat religie krimpt. Maar hij gaat dan ook uit van het christelijk geloof. Het feit dat de islam groeit als geloof,lees ik nergens terug in de theorien/ analyses. Moet nog komen misschien. Spiritualiteit en de groei hiervan komt dan nu over op mij als een westers modeverschijnsel.

Wij ronden de souther scenic route af, en gaan langzaam richting milford sounds. Tophit nummer 1 van nieuwzeeland, schijnt.
Nu aangekomen in Invercargill. Volgens onze planning zou het een "boodschappen doen en doorrijden plek" , maar na een nachtje gebleven te zijn, hebben ook een tweede bijgeboekt. Zo'n fijne camping, met schaapjes, lammetjes, kippetjes, alpaca's en kalfjes. Alsof je bij de mensne thuis kampeert. Lekker een thuis gevoel.
We schieten dus niet op, maar laten ons niet opjagen. Waarschijnlijk zullen we wat highlights moeten missen. Maar het is een en al hoogte punt. Ik kan genoeg redenen bedenken om in de toekomst hier eventueel terug te komen om de gemiste hightlights doen, of gewoon alles nog eens zien:laurien en en mieke opzoeken, een wandel vakantie doen, het begin van mn pensioen hier vieren, tibeau en sveder mee terugnemen op een leeftijd dat ze het zich wel zullen herrineren, etc etc. Ik hoop alleen det het zo blijft, en niet geschonden zal worden door commercie en toerisme.

Ik ben bewust van de vele type en spellings fouten. Meeste zijn type fouten hopelijk. Wel heb ik net de puntjes op de i gezet tijdens onze laatste rit wat betreft d-t gebruik met kofschip etc. Dat is toch wel essentieel. Zeker als ik serieus genomen wil worden als huisarts en collega.

Liefs!

1. Liz en piet:
    11 december 2012
    Mooi verhaal belle. Hihi hilarisch dat je gedachten had dat tibs voor altijd in zn koala mute stand zou blijven, wat een speeltuin wel niet kan doen! Bizar van die orca, had hm wel willen zien. Vet hoor!
    Fijn je even gesproken te hebben
    Kusss
  2. Oma kaag:
    12 december 2012
    Weer een pracht verhaal.Jammer van de regen.maak je geen zorgen, de verhalen zijn zo leuk dat de taalfouten niet eens gemerkt worden. Stuurde J.A. een reply op de foto mail.Hier nogmaals Jose's tel.nummers voor het geval die mail niet aankomt: 020-6229097 of 0633732997 of [email protected]
    Ik ga proberen een tanzaniaanse simcard in mijn mobieltje te stoppen en ik stuur het nummer dat ik dan heb door naar Bar,Alief,Jose,Tante Karin. Jose is de meest betrouwbare(werkt niet etc.) voor doorbellen of sms. Dikke kus voor de Koala die inmiddels misschien weer poes of hond is voor jullie allen.Sveder ook al bezig met diertje spelen? Veel liefs
  3. Maaike en aad:
    15 december 2012
    Ik moest even zoeken naar de alpacas tussen je schapen, lammetetjes en dergelijke. Maar wat een heerlijk wollige beesten!
    Ben benieuwd hoe tibeau deze nadoet. Wellicht kan hij met aad een dieren nadoen competitie opzetten.....

Veel liefssssss