16 dec, milford sound en queenstown

12 december 2012 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

20121212 milford sounds (te anau) queenstown

Alweer even geleden dat ik achter de ipad zit om alle waarnemingen vast te leggen. De afgelopen dagen zijn weer omgevlogen. Wat hebben we weer veel indrukken om onze oren gekregen. We hebben de balans na onze pitstop bij de farmcampsite goed te pakken. We hebben hem als aanrader op tripadvisor toegevoegd.

Op 12 december zijn we van invercargill naar te anau gereden. Een toeristische plek die leeft van alle bezoekers voor de milford sound. Dit is de number one spot/attractie van NZ. Het hele dorp bestaat uit motel, winkels, koffietentjes en natuurlijk de inmiddels bekende watervliegtuigen en helicopters. Hip toerisme waarbij er grove prijzen gevraagd durven worden. Er zijn echter genoeg mensen die het willen betalen. Wij gaan nog even bij een garage langs omdat het water niet meer wegloopt. Volle vieze watertank dus. De vorige avond heb ik zelf nog een slang losgetrokken om de verstopping te verhelpen en dat heb ik geweten. De waterrommel spoot vol over mij heen. Garage zou het wel even verhelpen met warm water en een plunge. Dat hielp ook, maar een uur later zat hij weer verstopt. Sommige onderdelen van de camper hebben ze niet goed over nagedacht. Als ik ooit mijn eigen camper ga bouwen/inrichten, dan gaat het anders. Albert, als ik terugkom, gaan we tekenen en een oude TET bus kopen.

We laten te anau achter ons en rijden richting de doodlopende weg naar de milford sound, ongeveer 120 km lang bochtig en bergachtig maar vooral sprookjesachtig mooi. Dit doet zuiver aan lord of the rings denken. De weg is hiervoor een tijd afgesloten vanwege vallende rotsen door regenval. De bergen leven hier dus nog een beetje.

We komen tegen de avond bij een prachtige natuurcamping aan van DOC, department of conservation. Wijn en bier in de zon naast een idylisch meer. Wel worden we compleet lekgeprikt door honderden muggen. Niet te filmen. In de avond voegen belle en ik ons bij een groep kampeerders rond een kampvuur. Belle doet zich tegeod aan marshmellows. Het werd een beetje laat en de volgende morgen moesten we de vroege boot halen.

13 dec. Een beetje brak werden we wakker en besloten in de auto te ontbijten, zodat we voor de vroege tocht konden gaan. De foto' liegen niet, het is hier echt mooi. Bovendien hadden we enorm geluk met het weer, want het regent hier 250 dagen per jaar, soms wel 10 meter. In milford sounds is eigenlijk maar 1 activiteit te doen. We nemen lekker Hollands de goedkoopste boot en komen er achter dat dit prima is. Een rondje door de milford sound ( een volgelopen dal dat uitmond innde zee) we zien hier de zon doorbreken, watervallen, vulkaanachtige bergwanden, zeehonden en heel veel fotomomentjes. Daarna weer de auto in en terugrijden. We zoeken een mooie camping uit langs een meer en daan is de fut er wel weer een beetje uit. We zijn denk ik allevier een beetje indrukmoe (weet niet of dat bestaat, maar zo voelde het). We rommelen nog wat aan in het bos, gooien stenen in het water maar hangen vooral. Weer tijd voor wat actie. Dat komt goed uit, want queenstown staat te wachten.

14 dec, we rijden richting kingston. We waren van plan hier te stoppen en te overnachten, naar zoals vaker beslissen we dat we toch doorwillen en dan 2 dagen in queenstown te verblijven. In kingston bezoeken we nog een oud stationnetje met een stoomlocomotief. Rijden doet deze nu niet, maar je mag er wel doorheenlopen. Prachtig voor de jongens (ik genoot zelf ook moet ik toegeven) een echte Lucky Luke trein waar de Daltons even een boomstammetje of zichzelf verkleed als dame voor op de rails legden. Anyway, gelunched in het stationnetje en gechat met een Duits koppel. Zij reizen met een jong babietje. Ik vind dat je in NZ veel makkelijker vontact maakt dan in Ozzie. Bovendien is het oprechter en vaak wat meer inhoud. We rijden door naar QT en bij binnenkomst voel je al de energie van de stad. Heel veel jonge reizigers die hier parachutespringen, jetboten, bungyjumpen (zou hier uitgevonden zijn), mountainbiken, helicoptervliegen, lugen etc. Net ligt prchtig tussen de bergen, de remarkables, aan een meer. Het doet ons denken aan een europees wintersportoord. We staan op een camperkolonie hutjemutje naast mekaar voor de hoofdprijs. Echter wel onderaan de gondellift en locatie telt in QT. Veel kinderen hier en sved en tibs konden even klooien met de andere kitz. Lekker voor ons, wij even uitblazen en genieten van een drankje. Bij aankomst van zo'n camping is het altijd weer even eeen feest om een warme douche te pakken in de avond als de kinderen in bed liggen. Even een rust moment en herboren worden.

15 december, het weer is ons goed gezind en de zon schijnt. We gaan na het ontbijt met de gondel omhoog naar een "avonturenplatform". Prachtig uitzicht op de meren, QT en omgeving.  Vanaf hier gaan we met de jongens met een stoeltjeslift omhoog en op een betonnenrodelbaan naar beneden. Lachen en gieren voor de jongens. De tweede run was voor sved wat teveel en tijdens de rit weigerde hij zijjn helm opmte zetten. Als een een politieauto met sirene ging ik met hem naar beneden. Op de camping aangekomen houden we lekker een siesta met zijn vieren, even bijtanken. In de middag naar QT zelf. Buggy mee en naar de speeltuin. De baai loopt dwars door QT heen en dit geeft een rustieke sfeer. We strijken neer bij the bathhouse. Een historisch oud badhuisje dT nu fungeert als cafe. Ersnaast een speeltuin. Dat is een beetje de ideale miz die we altijd zoeken. We genieten van de borrel en de jongens redden zich prima in de speeltuin. Tibeau maakt snel contact met andere kinderen en sveder kan heerlijk in zijn eigen wereld verkeren. Hij zit in een zeer tevreden periode. Zijn woordenschat breidt met de dag uit. Hand, voet, wang, huis, neus, oog, haar etc, bal, koe, schaap, gondel en "wat doeje". We eindigen de dag met kebab en ijs (de schijf van twee). Na deze activiteit wS douchen onvermijdelijk. We hadden helaas sveder zelf zijn ijs laten kiezen en hij koos gifgroen limoenijs. Dat vlekt prima kan ik zeggen. In de avond ga ik nog even QT verkennen. Onderweg naar het centrum kom ik ongeveer 10 vrijgezellenfeestjes tegen. QT is hiervoor het amsterdam van NZ. Het leeft en bruist. Ik schuif bij een amerikaan en een kiwi aan en haak vervolgens aan. De amerikaan is een in beter verkerende kringen contracter en de kiwi heeft en fitnessschool. Het is leuk om te zien hoe snel je hier weer contact maakt en vervolgens een leuke avond hebt. Mensen vinden het hier leuk als je aanschuift en wat inbrengt. Dat is in NL wel anders. Daar zijjn we toch wel heel afgepast met onze eigen tuintjes, tafeltjes en clubjes bezig. Weer een eyeopener. In een andere club kom ik nog een NL meisje tegen. Ze komt ook uit enschede, heeft op het Kottenpark gezeten en heet Ledeboer van de ahchternaam (naam park waarnaast mijn ouders wonen). Small world dus weer. Ik haak rond enen af en bedank de heren. Morgenochtend weer vroeg dag en op naar een nieuwe stad, Wanaka.

16 dec, heerlijk ochtendje. De jongens spelen zelf buiten en het is weer tipweer. De zomer lijkt hier in nz toch echt begonnen. Na een toeristische route door een bochtige vallei komen we in Wanaka. QT in het klein. Allereerst maar eens een speeltuin opzoeken en de jongens laten uitrazen. Dat is de beste remedie na stilzitten in de auto. Daarna weer inkopen doen. De jongens gedragen zich top in de winkel. Eerst lekker met z'n tweeen naast elkaar in de kar, daarna lekker rondrennen. Je merkt zo langzamerhand dat ze zelfstandiger worden en zichzelf beter kunnen vermaken. Als ze maar niet moe zijn. we gaan voor een luxe camping en rond 4 uur liggen we met zijn vieren in een jacuzzi. Vuurrood lopen we 15 minuten later naar buiten. De jongens liggenneen half uur voor pampus en drinken een half meer leeg. Wel weer lekker schoongeweekt. Daarna weer eens ouderwets de bbq aangestoken voor een lekkere ribeye. Dat wordt in NL wel weer afkikken van het vlees. Tibeau heeft zich inmiddels door ons laten vertellen dat je van mais en wortels enorm hard ngroeit. Dat werkt als dolle.

Morgen naar een soort puzzle pretpark en wellicht wat chillen aan het park.

@miek en thom, Queenstown is your place to be als je naar NZ wil.

@staas, hoe is het met jou, jongeman?

@ankie en alfred, is jullie reis goedgegaan?