Singapore, 3 februari by JA

3 februari 2013 - Singapore, Singapore

3 februari Singapore

Transferdag op 2 februari. De taxi is in de ochtend op tijd. Na veel aandringen van een local op het strand gunnen we hem de taxirit. Het hele dorp zit hierop te azen, aangezien het laagseizoen (lees regenseizoen) is en dit dus de krenten uit de pap zijn. Wij zijn nagenoeg de enige gast in het hotel.

De neef van de local doet de rit en dat blijkt. De jongen lijkt het gaspedaal niet te kunnen vinden en rijdt ons in een slakkegangetje naar het vliegveld. Aansporingen van Annabelle om "de rit zo kort mogelijk te houden" of "hij ook sneller kan" of je op Bali ook een rijbewijs nodig hebt" doen hem niet sneller bewegen. Even zweten we of we wel op tijd komen, maar na ruim 3 uur taxirit zijn we er dan toch echt. Tip voor reizigers op Bali. Trek altijd een uur af van de geschatte tijd door de localen. Zij verhogen deze om een hogere prijs te kunnen vragen.

Het is leuk om te zien hoe de Balinezen met de veiligheidsprocedures omgaan. Computers hoeven niet uit de tas, veel te veel werk. Als we flesjes water in de tas laten, zeggen ze zelf al dat het voor de kinderen is en dus wel ok is. Ze spelen liever met Tibeau en Sveder dan dat ze de risico's al te serieus nemen. Dit is prettig om te zien. Dit zal in schril contrast staan met de proefmonsters die we zelf moeten nemen van de kindermelk in Londen of de knuffelbeesten die door de rontgen moeten. We moeten nog wel 5 keer onze paspoort laten zien aan verschillende stakeholders op het vliegveld, airporttax betalen (ze bouwen een chique nieuwe luchthaven en iemand moet die betalen), maar dan is het ook klaar.

De vlucht is helaas bomvol dit keer en we houden ons dus aan de 3 stoeltjes. De mannen slapen echter nagenoeg de hele vlucht en dus was dit vliegen weer een eitje. Op Singapore aankomen is altijd een verademing. De buggy staat alweer klaar als je de gate uitloopt, geen rij bij de douane, naar een heerlijk schone wc, de bagage ligt klaar voor je bij de band waar al een karretje klaarstaat en voor een taxi loop je naar een rij(die er niet is) waar een taxi komt met een eerlijke meter en die vervolgens niets kost. Oprecht een uur na landing zitten we al weer in ons hotel en kijkennuit overbde skyline van Singapore.

We gaan op bezoek bij Joost en Barbara die een kilometer verderop wonen. In een prachtige compound met zwembad, schildpadde, vissen en tuin kunnen we hun jongste aanwinst Pippa aanschouwen. Gelukkig is ze sinds een week uit het ziekenhuis nadat ze veel te vroeg geboren is. De jongens spelen met Sam en Yob die Nederlands kunnen. Yobs hobby is auto's dus ze vallen met de neus in de boter.

Om 2100 vallen de jongens om en gaan we naar ons hotel. Zij vallen als een blok in slaap. Wij aken dankbaar gebruik van de internetsnelheid die je hier hebt. Ook weer zo goed geregeld.

3 februari
Bijtijds staan we op en wandelen rustig naar Orchard street. De winkelstraat (expatgebied) van Singapore). We mengen ons tussen de expats bij de Starbucks en genieten van een heerlijk westers ontbijt. Niet dat dit zo lekker is en zeker iet gezond, mar wel weer anders dan de eieren, pannekoeken en shakes van Bali. Daarna wandelen we naar de Botanische tuin en bekijken de Orchidgarden. Mooi park met schildpadden, grote vissen, ruim opgezet en aardig druk. Massa's met toeristen worden hier gedropt en als orchideenworst door het park geduwd. Na deze ervaring trachten we een taxi richting hotel te pakken. Echterr begint het net te regenen en dan gebeurd er iets moois in Singapore. Iedereen neemt dan een taxi en overal zijn alle taxi's bezet. We verregenen een beetje langs de kant van een drukke straat en dan stopt er een auto naast ons. Een aardige man stapt uit en geeft ons zijn eigen paraplu uit de kofferbak. Alstublieft en ik hoef hem niet terug. Vriendelijk lachend en toeterend rijdt hij weer weg. Belle en ik kijken elkaar met open mond aan. Wat een prachtige mentaliteit is dit, we zijn echt onder de indruk. Wat een goedheid komt hier naar voren. Dank u wel meneer. Niet eens zozeer voor de paraplu, maar voor dit gebaar van onzelfzuchtigheid en weldoenerij. Ik zal hier hopelijk nog vaak aan terug denken.

Annabelle duikt Orchardstreet in om wat inkopen te doen en ik ga met de jongens naar het hotel. Ze vallen inmiddels om van de slaap. Vanmiddag weer naar Joost en Barbara om te zwemmen en bbq. Daarna zit het er bijna op. Bijna.

1. Opapa:
    3 februari 2013
    Het laatste ritje, wat een wereldreizigers zijn jullie, en dan op naar Holland, waar weinig veranderd is.
    Dank voor jullie goede berichten over alle wederwaardigheden. Wij hebben ervAN GENOTEN,
    TOT OVERMORGEN DAN
    OPAPAMAMA