1 tot 7 januari, wangarui, te wera, tangarui, taupo, rotorua bij JA

14 januari 2013 - Miranda, Nieuw-Zeeland

Het eerste wat belle en ik ons reaseren is dat we wat reis/campermoe zijn in het nieuwe jaar. De hoeveelheid keuzes en spontaniteit die je op een dag op je af krijgt zijn enorm en we hebben de laatste dagen iets teveel op de bonnefooi gedaan. Dat valt vaak minder goed bij de kinderen en dus uiteindelijk niet goed bij ons.

2 jan, te wera
de dag begint zeer goed. De campingbas komt naar ons toe met een krantenartikel over ons op de voorpagina. "New year brings new visitors". Bij het tankstation is het raak en worden we herkend. Leuk, want dat hebben we beide nog nooit meegemaakt.
Onderweg skippen we helaas e Egmont route ( om een vulkaan heen) om wat tijd te winnen en gaan gelijk naar de forgotten world highway. We zien de besneeuwde vulkaan al wel mooi liggen. Tegen het eind van de middag rijden we een prachtige natuurcamping op. We zijn bijna de enige gasten. We spelen wat met de kabelbaan (sveder ook op de roetsjbaan), tennissen en rommelen wat aan. De jongens zijn enorm moe en belle en ik plannen in de avond de komende week. Even wat minder spontaan en een strakke route. Dat helpt.

3 jan tangarui
we worden wakker met uitzicht op schapen en kalfjes. altijd leuk wakker worden. we starten na het ontbijt met een fantastische wandeling naast de camping. 10 minuten bushwalk is voor ons toch al gauw een uur lopen met de jongens. Allerlei mooie planten, bruggetjes en touwen waar je je aan vast moet klampen. Daarna de camper in en de forgotten highway op. Dit traject van ongeveer 150 km is bekend vanwege de 12 km gravelweg die "vergeten" zou zijn. Daarnaast zou het een soort verlaten gebied zijn. Dat lijkt allemaal wel mee te vallen. Het is mooi, maar zeker niet desolaat. Onderweg komen we nog vast te zitten tussen een kudde schapen en overstekende eendjes. De route verder is smal, maar zeer mooi. N de middag komen we in tangarui aan. Beetje nietzeggend dorpje. Echter halen we er alles uit wat ern zit. Even een paar zaken halen. De namaakcrocs van de jongens zijn beide kapot en dus even nieuwe schoenen scoren. Gelukkig heb je hier voldoende chinese im en export winkels. Tibeau scoort mooie blauwe crocs. De volgende shop vinden we rupscrocs die sveder wel wil., maar tibeau kan jniet achterblijven. Beide een paar gekregen en het zijn magische schoenen. Alle kinderen op straat wijzen de schoenen jaloers na, volwassenen lachen ook vermakelijk. Schot in de roos. Tijdens de lunch ontmoeten we een duits stel. Hij is een techiker die hier zit voor de productie van de Hobbit. Nu nog deel 2 en z3 maken en dan gaan ze weer naar huis. Zj heeft in rotterdam gestudeerd en wil dolgraag Nederlands met ons praten/oefenen. We komen met veel moeite weg. Op naar de camping. We vinden een prima camping die mij eerst wat smoezelig overkomt. Niets is minder waar. Een echte familiecamping met een kruidentuin waar je gebruik van mag maken, kerstliederen bij het hardvuur en een trampoline met net.
We drinken heerlijke witte wijn in de avondzon en eten verse ananas met verse muntblaadjes. Weer een heerlijke dag.

4 jan taupo
 We eindigen in taupo, de start van het thermische gebied waaraan NZ rijk is. We vinden gelukkig weer een grote speeltuin, waar ik zowaar sveder niet kon terugvinden in een attractie, combinatie van glijbanen.  Na een aantal keren het ding doorzocht te hebben en hulp van andere kinderen vond ik hem op zijn gemak in het bovenste buisje. gelukkig. We vinden een camping met thermisch bad. Bij de kassa leveren we allerlei kortingsbonnen in en uiteindelijk betalen we slechts 10 nzd voor ons vieren entree. Dat voelt goed. We liggen heerlijk in de 38 en 40 graden baden. Tibs haakt af bij de grote glijbaan, maar Sveder wil wel mee (of kon niet duidelijk maken dat hij het het niet wou). Na 2 uur weken eten we nog even en vallen allen tevreden in slaap. Wat een topdag.

5 jan,
Op naar rotorua, jet grotere broertje van taupo. Het zou een soort queenstown moeten zijn. Als we taupo net uitrijden, rijden we nog langs de hukafalls. Een indrukwekkende stromende watermassa  (40m3 per seconde) die zich met veel geweld door een bergspleet wringt. Grappig hiervan is dat je r overheen loopt ipv dat je deze naar beneden ziet komen. Wel heel toeristisch. In noord eiland maken ze overal wel meer een atractie van dan datbe dat in zuideiland doen.

Rotorua is een redelijk grote stad en met allerlei avontuurlijke activiteiten. We enginnen met de gondeltocht omhoog. Uitzicht is helaas lang niet zo mooi als in queenstown. Gelukkig is daar weer de Luge, een rodelbaan op steen. Dit is weer genieten voor de boys, maar ook zeker voor ons. Helmpjes op en gaan. Prachtig parcours door het bos en gierend hard door de bochten. De jongens vonden het top. Daarna zit je weer heerlijk in een stoeltjeslift omhoog. Ik waan me even op wintersport. Eind van de middag naar een camping op zoek. De prijsverschillen zijn enorm, van 40 tot 80 nzd per nacht. We vinden een mooie camping met hot springs en een natuurlijke opzet. We staan naast een leuk stel uit canada met twee kinderen. We borrelen met elkaar en het is gelijk gezellig. Na het eten nog even heerlijk de hot tub in met zijn allen en dan naar bed. Dat slaapt behoorlijk goed. Vanwege de goede vibe, besluiten we een extra dag te blijven.

6 jan, rotorua
Een echte luie ochtend zoals we er niet heel veel hebben. Ze komen meestal voor als je rgens 2 nachten achter elkaar blijft. Tibeau kijkt in de huiskamer wat televisie, sveder scharrelt in zijn eentje over jet grasveld. Dit mag hij de laatste tijd graag doen en vermaakt zich uitstekend alleen. Wij drinken een tweede kop koffie. Annabelle verdiept zich weer in werk en de mogelijkheden hiertoe. We zijn nog een maand weg, maar bij terugkomst gaat de mallemolen gewoon weer draaien. Eind van de ochtend slapen de manne en belle weer. Ik lees een boek in de hot tub. Wel een beetje trickie met zo'n ipad in de hottub, maar het gaat goed.

In de middag gaan we naar Wai te pui, een thermisch vulkaan gebied. Er zijhier geisers, zwavelmeren, modderbronnen etc. Allerlei kleuren gesteente en dampende poeltjes liggen hier op dit oude vulkaangebied. Het stinktner naar rotte eieren en een beetje naar oud jaarsdag, het vuurwerkskruit. Dit brengt weer herinneringen terug. Tibeau krijgt nog een varentak in zijn oog en het wordt helmaal rood. Wat er nog meer voor een rare spul van de tak in zijnoog komt weten we niet, dus dokter bijlsma spoelt voor de zekerheid zijn ogen uit.

Terug naar de camping en aan de borrel. We eten lekker in de zon en eindigen het toetje in lichte regen. Na zo'n warme dag prima dat het even afkoelt. Het is nu zeker wel 30 graden en strak blauw. s Avonds weer de boeken in en de volgende richting coromendel peninsula.

7 jan, waihi
Sveder slaapt zowaar al voor de tweede nacht tot 0815. Dit zijn echt cadeautjes.