Binna burra, lennox heads, broken heds, by belle 5 nov

6 november 2012 - Lennox Head, Australië

Reis/dagboek Belle: 6Nov: binna burra-byron bay

Gister was 5 November: annalena en maaikie jarig!gefeliciteerd beide! Annalena nog gesproken aan de telefoon. Oscar ook even zn stemgehoord, en als toetje bar. Gek idee om t thuisfront te horen, in de kou, die nog aan hun dag moeten beginnen.... Ik was immers al de hele dag jullie verjaardag aan t vieren. Ik mis t nederlandse klimaat niet, maar toen ik hoorde over familie ol de watertuin, en etentjes in amsterdam, had ik daar ook wel heel erg van genoten. Daar bovenop wat fototjes van guitige Bregje,en Miek en Wieb die op springen staan. Allemaal dingen waar ik volop van ga genieten bij terugkomst!

Van binna burra ( hele mooie lodge mountain wandel plek) naar Byron Bay gegaan. Eerst de markt overgegaan, en onze ogen uitgekeken naar de hippiesfeer. Einde van de markt verzamelen dan spintanpercuasie mensen, werden er zo'n 30, die samen afrikaans achtige muziek maken. Echte hippies, en wannabehippies, gaan dan in het midden dansen alsof ze in trance zijn. Maar eigenlijk 1 echte hippie gespot: interaciaale baby op de buik gewikkeld, lange oksel haren, been haren, belletjes op de enkel, handjes in de lucht naar de hemel kijkend. Alle andere vond ik nog net te bewust bezig de hippie stijl imiteren.
Daarna reden we enthousiast naar teh art factory lodge ( de nomads van byron bay)... We werden daar weggepest omdat we kinderen hadden... Niet letterlijk hoor, maar kinderen mochten nie op t terrein omdat er alcohol werd geserveerd... Jaja, nu ben je ineens geen hippie meer! Dat was effe een reality check voor ons: we zijn geenbackpaxkers, we zijn campeerders met kinderen.
Daarna nog in een uur langs 5 semioren camoings gereden: allemaal vol, en 8 km file door byron bay.ik herkende t ook niet terug van 7 jaar geleden... Snel weg wezen dachten we! Uit z'n kluiten gegroeid. Ook de bewoners van de omgeving komen er niet. Het gaat ten onder  aan zn eigen succes.

We zijn beland in Broken Heads en Lennox Heads, misschien wel bekend bij de surfers onder jullie. Hele mooi plek. De camping staat naast t strand,we horen, de oceaan,maar vooral aan een meertje met natuurlijke tea tree oil erin. Ik ntuurlijk volop aan de scrub, en weer eens hardgelopen op t strand, daarna de zee in. I feel rejuvenated. ( t hardlopen stelt niks voor hoor, ik beweeg gewoon weer eens wat! Dus chris,nee, aan mij geen hardloop maatje denk ik...).

Vandaag de speeltuin ingegaan met Sved. Daar bevond ik me tusseneen groepje moeders. Lekker afgeluisterd. Ze hebben hier gewoon dezelfde gesprekken als dt ik met een Barabara of Ghislaine zou hebbenin de speeltuin. Zo anders is t hier niet. Wat t hier wel veel makkelijkermaakt voor ouders is dat de speeltuinen waanzinnig zijn, voor elke leeftijd, en veilig, altijd inde schaduw. Voor de ouders altijd een koffietnetje ernaast. Zodoende meeten alle vaders ( ja ook veelhier!) en moeders, hebben dan ook gezellige tijd terwijl de kinderen onbezorgd uit hun dak kunnen.
Kan dat in nl? Moet je zelf je thermoskan mee, een stuk op de fiets, als je geluk hebt doorde regen, en kind moet zich vermaken met 1 glijbaan waar die niet zelf op kan komen zonder op een betonnen plaat te vallen.
Nou, ik overdrijf wat. Er is wel 1 speeltuin bij de molen die in de buurt komt van de australische standaard. Heelrljk in t voorjaar en zomer. Ik verheug me erop.

Het leuke van camperen met gezin,is dat je je wel wat meer bevind tussen het dagelijkse australische leven,en minder het besloten backpacker leventje. Zo spreek je altijd wel een australier/ australische die eenwinkeltje heeft, camping heeft, surfboards maakt, een speelgoed maker, een marktkraamhouder, of gewoon een kantoor baan heeft. I like. Zo spreek je ook australiers,over andere australiers. We zijn nu namelijk de grens over van queensland, naar new south wales. Nou, dat zijn wel twee hele andere landen volgens hun.
2 andere provincies, maar ook elk met hun eigen regels. Zo mag hier bijvoorbeeld geen hoogbouw hgebouwd worden, en gaan kinderenpas met 6 naar school.
De verschillende schoolsystemen door australie is wel een gek feit, maar ook problematisch als je erhuist voor een gezin.nog problematischer bijvoorbeeld voor militair die om de haverklap wordt verkast.het arme kind komt dan in de ene staat op een middelbare school terecht, en in de andere op een lagere school.

De prijzen verassen on steeds minder,  maar nog steeds. Maar ook de australier voelt t. Een brood 3 jaar terug was 1 dollar,nu 3.50. Elektrciteit: 3 jaar terug 300 dollar per kwartaal, nu wel tot 1200dollar per kwartaal!
Maar ja, dat is niks met de maandelijkse 1000 euro die ons te wachten staat wat zorgpremie betreft...

We krijgen flarden nieuws mee: een orkaan sandy in nyc?marathon gecancelled?verkiezingen in de vs? Nieuwe  regeirng in nl? En natuuurlijk moskovitch uit zn ambt? Maar het zijn flarden. Ikvraag me af of we er veel slechter van worden door het allemaal niet mee te krijgen.

Het gaat overigens heel goed met de jongens. Tibs klimt nu echt overal op en af,en verkend de speeltuin in zn eentje. Als ie iemand ziet waar die mee wil spelen, pakt die die gewoon bij de hand.maakt dan een gek geluidje ( of is dat geheime kinder taal), dan volgt er een stilte van oogcontact, en dan gaan ze los. Overigens alleen oudere kinderen. Kinderen van zijn eigen leeftijd ziet hij vaak      Als een bedreiging volgens mij. Hij wordt ook bij de hand met taal en gebruikt uitdrukkingen als "nou, kan gebeuren hoor pappa", en" het is even niet anders". Heel grappig.
Svedje heeft veel baat bij dagen waarbij we  de camper hangen en doen. Hij maakte eerst een lichamelijke spurt met rennen en zwemmen, en begint nu wat nieuwe klankjes uit te brengen. Hij heeft er wat meer moeite mee. Maar er zit zeker vooruitgang in. Hij vindt 1 op 1 dingen doen met een van ons ook fijn. Ik denk dat hij toch wel vaak wordt gestoord in zijn spel en doen doorTibs.
Can't blame tibs, want hij heeft alleen svedje vaak op mee te spelen/ treiteren. Wij dagen geregeld tibs uit met een renspelletje, maar soms willen wij ook gewoon even een kwartiertje op een stoeltje zitten... Dat lukt zeldzaam.

Onze volgende stop wordt Wooli! Iemand van gehoord?

Veel liefs, en we hebben een paar trouwe volgers zie ik!leuk!

Ps: aan alle huisartsen to be, INCLUSIEF LAUWUS EN LIZ!!! ( gefeliciteerd!)( zien jullie t al voor je? " SZC: Snorkel Zorg Centrum", huren we gezamelijk Maaik in voor de radiogie!). Maar aan alle huisartsen met reis ambities: check International SOS.  Je kan over ter werled naar toe, hoe lang je maar wil. Mijn 1e jaars opleider heeft t gedaan, de eerste 3 jaar hier, toen ze nog niet kon werken in australie. Laos, afrika, kazakstan,overal.onderdak owrdt geregeld.

1. Lauwus:
    6 november 2012
    Haha moet erg lachen om Tibs wijze levenslessen. Het goede nieuws is waarschijnlijk dat ie dat vast van jullie gehoord heeft en jullie dus ook (incl Sjap! ;)) in de volle relativeer modus zitten. Goed hoor! Het familie geluk en hoe erg jullie van jullie mannetjes genieten spat van het scherm af dus zo erg is het vast niet geen backpackers meer maar gezin te zijn. Bedankt voor de International SOS tip! Kun je ook nog even op zoek naar Locums? ;) Miek, Thom, Wilco en ik willen naar Nieuw Zeeland emigreren om daar als huisarts te gaan werken.

Liefs Lau
  2. Opapa:
    7 november 2012
    Het nieuws in NL kabbelt rustig door. PVV en SP trekken nu broederlijk op iin de 2e kamer in hun kritiek op het regeerakkooord. D 66 en CDA vormen eenstemmig het achtergrondkoortje.
    Rutte en Kamp hebben lijken de brede kritiek op hun plannen mbt nivellering via een nieuw zorgpremiestelsel niet goed te onderkennen.
    De VVD fractie in de 1e kamer, heeft zich nu ook gedistantieerd van de regeringsvoorstellen, dat betekent dat de voorstellen 0 kans van slagen hebben en er dus een nieuw aangepast pakket moet komen dat wel op steun in de 1e kamer kan rekenen van de oppositie +VVD.
    Intussen dus weer maanden onzekerheid, naar verluidt wordt het Maart voordat alles dan weer kan worden uitgerekend. Gelukkig zijn Tibs en julie met Sveder er dan weer om de regering tot de orde te roepen........
    Tweeverdieners met twee kinderen staan in deze voorstellen model om als de speekwoordelijk kip te worden geplukt. Dat kan op korte termijn alleen maar leiden tot meer aanhalen van de buikriem in die sector. De uitzondering vormen reizigers uit Australie gewend als zij zijn aan de hoge kostenstijging van de laatste jaren op dat continent. Lucky you!
    Blij dat de kids hun draai zo vinden, Tibs heeft dus uitgevonden dat hij door oudere speelkameraadjes meer wordt vertroeteld. Clever!
    Vandaag,woensdag 8 nov. op weg naar A'dam, Sascha dag en viering thuis verjaardagsfeestje voor Annalena, wordt heel gezellig.
    Byo, Papa
  3. Chrissie & Xavier:
    7 november 2012
    He quartet! Wat een heerlijke baas die Tibs hahah briljant! Geef je geld inderdaad maar daar uit, dan kan je minder worden geplukt als je terug bent in NL dadelijk... :). xxx c
  4. Miek:
    12 november 2012
    Hey reizigers,
    Wat een lekker lang verhaal Belle, was al heel benieuwd naar die twee 'grote' jongens van je hoe die zich daar houden. Eerste engelse woorden? hhaha.. tja..zit helemaal in de mamma modus, maar nog geen nieuws. Mijn buik ontploft zowat, maar die kleine zit nog heerlijk.

kussz, Miek
  5. Sas:
    12 november 2012
    Ik hoop dat de jongens niet zo'n lelijk Australisch accent oppikken "Let's put another shhhrrrrimp on tha barby"...
    Veel plezier daar nog maar dat komt wel goed zo te zien!
    X
    Sas
  6. Maaike en aad:
    13 november 2012
    Liefste mensen van het goede leven!
    Zo leuk om weer alle mails te lezen! Wat heerlijk zeg en bijzonder om zo met zn vieren dicht bij elkaar te zijn. Wat een genot. Vond de fotos van jullie prachtig zeker die van jou bel over de vallei met de kids. Jullie zien er prachtig uit. Aan het nieuws mis je idd niet zoveel in nederland, nou ja.... die zorgpremie dan maar daar kan je ook een korte samenvatting van lezen.
    dikke kus!
    maaike