Belle: 2 november: het andere australie

4 november 2012 - Byron Bay, Australië

Reisblog/dagboek 2 November: Het andere Australie!

Bijna 10 dgn geleden dat ik geschreven heb. Lijkt korter, maar dat komt omdat de stukjes later worden geplaatst, en daarna de reacties binnendruppelen.
Op basis van de reacties, lijkt het alsof de laatse stukjes zwaarmoedig waren. Onze tijd is echter niet zwaarmoedig, dus daar klopt iets niet. We hebben het heel goed. we besloten per dag wat we doen. als het ergesnne bevalt zijn we snel weg.bevalthet wel. dan blijven we zolang we willen. Bij het terug lezen, lees ik ook niet iets zwaarmeodigs, dus ik blijf maar lekker door schrijven zoals ik deed.

Ik schrijf vanaf Somerset Dam... Ja! Weer een plekje gevonden wat niet in de lonely planet stond. Er is ons door vele geadviseerd de Goldcoast en Brisbane te vermijden, dus we zijn landinwaards gegaan. Op de kaart een mooi meer uitgekozen , en daar naar toe gereden. Om australie te nemen zoals het is, zou ik niet moeten vergelijken, maar dit gebied doet me het meeste denken aan plaatjes uit scanidvanien: glooiend, groen, met meertjes, tussendoor vee en beekjes, alles heel wijds en leeg.

We komen hier terecht vanuit Beerwah! Wie kent het niet??? Ik kende het niet maar het is toch wel wereld beroemd: ook wel Steve Irwin town genoemd... Die beroemde crocodile vanger, die later overleed aan een stingray. Hijheeft dus ook een zoo, The Australian Zoo. Het was een fantastische dag, voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Het is eencombi dierentuin, cicrus, shows... We waren de last out van het park! Helemaal kapot, rolde we zo de dichtsbijzijnde camping op... Natuurlijk te veel geld voor een rotte plek langs de snelweg, onder een grote tl bak, met waakse ganzen om de camper. Maar gewoon lekker gaan slapen, en de volgende dag zsm gaan rijden naar deze mooie plek waar ik vandaan schrijf. Je hoeft dan ook maar 5 minuten te rijden, en dan ben je al omgeven door zoveel moois, dat je het rotte al vergeten bent.

Daarvoor heb ik het andere Australie gezien.
Ik dacht even aan te kloppen bij mijn 1e jaars opleider, daar te eten, slapen incamper op parkeer terrein, en volgende dag doorrijden... Opeens werd haar huis ons huis, en hebben we daar 3 lekker dagen doorgebracht. Ze woont in de heuvels van Noosa, en werkt daar nu ook als huisarts. Bij aankomst in Noosa sprak ik al uit dat ik dacht dat de emensen hier wel weer een beetje anders werden; meer stijl , meer verzorgd, etc. En een kijkje achter de schermen in het australische huishouden en werk van mijn opleider was echt een eye opener. Het was een heel mooi gebied, met leuke dorpjes, en een " bubbly atmosfeer". Kleurrijke frisse mensen, grapjes her en der, een weder vraag, etc. Tevens even snel in de praktijk mogen kijken. Daar nog 58 jarige huisarts ontmoet, Die op haar 48stmedicijnen was gaan studeren, en een andere collega was een spanjaard die aan alternatievere geneeswijze deed. Dat in combi met Patti, ja, dan heb je een bijzondere praktijk. Er zat dan ook op dat moment een patient, die eigenlijk in Mei volgens de wetenschap had moeten overlijden. Hij zat daar aan een vitamine infuus inde huisartsenpraktijk, en vertelde op humoristische wijze welke ranzige kruiden drankjes hij allemaal wel niet nam om in leven te blijven. Het werkt wel, dacht ik toen. That's the spirit.

Een huiselijke omgeving was meer welkom dan we hadden verwacht en bedacht van te voren. We hadden het dan ook wel heel luxe met een hele verdieping voor ons zelf, 2 slaapkamers, zwembad etc. Kleertjes gewassen, verder eigenlijk niks gedaan.we waren lui : effe geen zin om die wandeling te maken. even de dolfijnen en koalas aan ons voorbij laten gan. Gewoon gezeten, heel relxaed, tussen de pythons in de tuin.
Na ons bezoekje daar helemaal opgeladen en gereset voor de tweede helft van onze reis door Australie, en dan met nieuwe ogen. Thank you lots patti and Kess!wat een hartelijk ontvangst!

We kwamen dus redelijk moe aan in Noosa, terwijl we dachten uitgerust te hebben in Hervey Bay...daar hadden we ook 3 nachten doorgebracht. Hervey Bay is de toegangsvpoort voor Fraser Island en Whale watching... We hebben 3 nachten daar door gebracht maar geen van beide gedaan. Het weer was te slecht, en gingen geen boten. We (ik?)vonden het niet zo erg. Ik was nog aan het bijkomen van onze boot trip naar lady musgrave (zeeziek!). En fraser island hadden we eigenlijk al besloten om niet te doen. Ik had t immers al gedaan, maar t was eigenlijk ook te duur, en niet echt een pretje voor de kinderen daar, dus dan ook niet voor ons.
3 dgn wat hangen in hervey bay zou misschien wat saai klinken, maar dat hebben we opgelost door op een parkeer terrein even achter uit te rijden tegen een andere auto aan, en daarna natuurlijk nog even tegen een grote steen. Het gebeurde voor OJ Murphy's waar Sjap net een paar blikjes bier had gehaald. Murphy's law dus...
Hervey bleek ook een waterparadijs voor kinderen te hebben. Maar de hightlight was wel colonial village yha. Net een nieuwe eigenaar. Ja, ikziudan misschien ook een camping beginnen mocht iknaaraustralie emigreren.

Voor hervey bay hebben we de eerste voorproefjes kunnen zien van het surfen en kitesurfen... echt wel heel stoer. Tibs roept nu al dat hij wil kitesurfen. Van mij mag die, maar eerst zo groot worden als papa.

Vanuit 1770 zijn we naar lady musgrave gegaan. Een daguitje naar een bijzonder lagoon op de grea barrier reef. Snorkel bril op, en schillpadden gezien! Een mooi stukje land daar midden in de oceaan.

Morgen door naar Lemington national park (binna burra). Ik verheug me erop! Alle mannen lijken relaxed en uitgerust. Da beloofd plezier en pret. Ik,
 Heb achter in ophet bed in de camper panoramview tijdens t rijden. Heel gaaf in een mooi landschap.

Veel liefs!
belle

1. Chrissie & Xavier:
    4 november 2012
    Tibs!! Als je tot onze navel komt mag je mee golfsurfen met tante chrissie en ome saf ;).... bij je eerste groene golfje trakteren we op een een patatje en softijsje met spikkels whoeeehoee!!
  2. Griet koopman:
    4 november 2012
    wat weer een mooi reisverhaal blijf genieten want ik denk dat dit maar eens in je leven voorkomt liefs griet