Belle: Magnetic Island: it sticks

15 oktober 2012

Ongeveer een week voorbij sinds ik wat schreef, maar ik zie dat Sjap t aardig bijhoudt.

We zijn inmiddels niet meer in Townsville, maar beland op een eiland: Magnetic eiland. Bedoeling was 2 nachtjes, inmiddels al een derde bijgeboekt, en waarschijnlijk nog een vierde bijboeken?? Het bevalt dus... Decadent, maar het voelt als een vakantie in een vakantie.Vanuit Townsville met de camper op een boot naar 'maggy island'. Heerlijke camping hier, beetje a la bush camping, tussen de koala's, kippen, papagaaien, vleermuizen, walibis, en possums. En het eiland zit vol mooi strandjes. We hebben snorkel setjes gekocht om te snorkelen. Tibs snapt niet dat je onderwater moet met je hoofd, en er staat teveel wind om te snorkelen (wind = troebele zee). Maar we vermaken ons er aardig mee. Iedereen komt voor 1 of 2 nachtjes, maar verlengd per dag het verblijf. Het blijft plakken.
Bovendien nu een nederland gezin ontmoet die met 3 meiden van 10jr, 8jr, en 6jr een wereld reis aan t maken is van een half jaar ( indonesie, australie, nieuwzeeland, amerika, hawai).nu met degreyhound, ententje op derug de oostkust aant doen. Die meiden vindenhet heerlijk om met onze jongens te tutten, en onze jongens vinden t weer fanatstisch om met iemand anders te sparren dan de suffe ouders.
Maar een wereld/lange reis kan dus altijd!

Het boottripje koste wel wat, maar de uitjes die nog te wachten staan ( frasier islamd, whitsundays) kosten nog meer, en zijn minder haalbaar met de camper/kids. Vandaar dat we dit maar alvast gedaan hebben, dan zien we wel weer verder. Zeer goede keus, want dit had ik niet willen missen.
Alles is hier behoorlijk prijzig. De touristen uitjes uiteraard. Rustig 180dollar voor een dagje snorkelen. 120dollar om een uurtje in een trein te zitten. Tomaten 12 dollar per kilo. Yoghurt 2 dollar per 1  persoons kuipje. En ja, dit zijn de prijzen in een australische Aldi. Boodschappen doen is dan ook een hele klus, en echt een uitje, op zoek daar de lage prijsjes. Een goed iets om door te zetten in NL.
Internet, schaamteloos 15 dollar per uur vragen. Fles australische wijn: 12 dollar.  Nachtje op een camping 30-40 dollar, maar dat wisten we al.

Vlees uit de supermarkt is wel goedkoop. Maar het eetpatroon van de gemiddelde australier, en australisch gezin, dat wij op de camping hebben gezien, laat dan ook te wensen over: een pakje ' Glow' (chemische sap) in de ochtend, met zoete cereals en volle melk. Om 10h een slush puppy. Als lunch fish en chips. Avond eten: lappen vlees op brood met ketchup. Elk australisch kind heeft dan ook iets van overgewicht in verhouding tot NL maatstaven, en de ouders hebben allemaal een grote buik.
Daarintegen zijn ze allemaal super wit en beschermd tegen de gevaren van de zon ( hoedjes, smeersels, shirtjes en schaduw). Roken kost je 2 dollar per sigaret, mag nergens, en indien geboren na 2012 zelfs starfbaar! Dus dat doet niemand. Alcohol mag ook nergens. Maar dag doen ze netjes ahter de schermen. We hebben al wat aardige dronkaards en alcoholisten gedropt zien worden bij een bar door hun vrouw.
Overal wordt je ook gewaarschuwd voor elk gevaar.
Ik mis de waarschuwing voor overgeicht met driegende obesitas.

Redelijk Amerikaanse taferelen dus. Overgewicht, preutsheid, en waaschuwingen overal. tevens een en al trucks en SUV, op elke hoek een Mcdo en een koffie corner.

Vanavond maar weer eens de boekjes in voor de volgende stop. Het zal wel Airlie beach worden. Een leuke camping hoort ook bij de zoektocht. Je hebt 3 smaken: tussen de australische senioren, in de bush, of tussen de backpackers. Oh sorry, nog een 4e smaak is een soort half pretpark, the "Big4"... die zijn toch wat overweldigend voor onze kindjes. We zijn er achter dat we ons tussen de backpackers toch het beste voelen. De australische senioren staan baak 6 mnd op een camping, de komende/gaande toeristen jeugd in de gaten te houden, en hun auto te poetsen .ze hebben neit veel omhanden, en wegens de stjgende prijzen en lichamelijke beperkingen kunnen ze ook niet veel meer dan naast hun camper zitten. Daar verzuren ze een beetje van.
We hebben ook op een ' gemengde camping' gestaand. Sportieve australische vissers, backpackers, met senioren samen. Heel leuk was dat. Makkeljke babbels met iedereen.

Doordat alles hier mooi is, en we overal stoppen en langer blijven,lopen we wat " vertraging " op. Ooit dachten we misschien nog tot aan Melbourne te gaan. Maar dat hebben we bijgesteld tot Sydney. Bij elk stuk dat we ietsje doorrijden krijgen we het bange gevoel iets te missen. Maar we moeten kns er maar bij neerleggen. Alles is mooi, genkeg te zien. Tot nu toe goede keuzes gemaakt.

Tot de volgende keer!

PS mieke&thom: hoe is het met your  kicking son?? Geniet je van je verlof? Ik vraag me nu steeds meer af wat Thom precies deed hier in Australie! Graag meer info! jullie surf shirtje voor tibs is een shot in de roos!

PS eertje: tibs draagt dagelijks je zwembroek! Je tasje met autos is ergens vergeten, maar halen we komende week bij een postkantoor op.

Ps lauws: weet jij waar bert arjan nu ongeveer zit?

Ps Alief: fotoboekje komt voor t slapen gaan elke keer tevoorschijn. Echt heel leuk!

Alle binnenspelletjes nog niet nodig gehad, nog zoveel buiten te doen!

1. Liz en piet:
    15 oktober 2012
    Jeetje dat het daar zo duur is. Wel heel goed om een kritisch oog in stand te houden voor de boodschapjes! Geinig al die camping verhalen. Wel grappig dat in de wat westers ingestelde warme landen veel dikke bbq mensen zijn. Goed om zelf bij stil te staan.
    Ik geniet volop van jullie verhalen, dan doe ik stiekem of ik ook in australie zit. Heerlijk! ZOu ik ook wel fijn vinden met mijn gezinnetje. Trouwens Elo heeft dit weekend haar eerste stapjes gezet met tibs en sved hun loop auto ( gele auto van nijntje en beer toet toet toet toet, heerlijk geluid)
    Kussss
  2. Erika:
    15 oktober 2012
    Superleuk om jullie verhalen te lezen en foto's te kijken. Wat een heerlijk leven!! x
  3. Lauwus:
    15 oktober 2012
    DAg lieve familie, Klinkt heerlijk. Op je eigen gemakje doen waar je zin in hebt. Was vergeten te zeggen dat Chris en ik een hele leuke tijd hebben gehad op een boerderij bij Rockhampton. Weet niet of jullie daar al voorbij zijn maar anders misschien de moeite waarc te kijken hoe en wat. Ik heb daar nog geholpen een kalfje geboren te laten worden, we hebben motor gecrossed en koeien bij elkaar gedreven op paarden, echt leuk, lekker boeren leven.
    Bert Arjan heeft besloten toch niet naar Oz maar naar Frankrijk te gaan. Hun kindjes zijn nog een stuk jonger, vandaar.
    Echt duur zeg! Herinner me dat niet zooo erg. Dat Amerikaanse wel inderdaad, al die regeltjes en overheidsbemoeienissen.

Lieverds geniet! Kus Lau

PS: Wij gaan misschien nog een maandje naar Sulawesi/Celebes! Hierperdepiep!
  4. Jose:
    15 oktober 2012
    Als dat niet het ultieme vakantiegevoel is dat vergeet wat voor'n dag 't is, dan weet ik 't niet. Fantastische kindjes hebben jullie die zich zo snel aanpassen. Voor jullie allen xxxx Jose
  5. Patti:
    15 oktober 2012
    Ha Annabelle! Natuurlijk weet ik wie je bent! Wat leuk dat jullie hier zijn. Magnetic Island, Whitsundays snorkelen, campervan, klinkt goed. Wij wonen bij Noosa, dat ligt jullie route. Leuk als je langskomt. Kan ik al je mannen ontmoeten en jij mijn vrouw. Laat weten wanneer je ongeveer in de buurt bent. Liefs, patti
  6. Theo:
    15 oktober 2012
    Hai camperbewoners , wat leuk om te jullie reislogger te lezen en de foto's van jullie prachtige jongens te zien. Het ziet er allemaal heel bijzonder uit!
    Veel plezier in het vervolg van jullie reis
    Liefs Theo
  7. Opapa:
    16 oktober 2012
    Compliment voor jullie observatievermogen, het verbaast me niet dat de back-packers voor jullie beter gezelschap zijn dan de pensionado's. Afwisseling, avontuur en spiritualiteit tegenover passiviteit en betweterigheid, zo zien jullie dat het ontwikkelen van levenskunst loont.
    Wij amuseren ons weer met uitjes (Sascha) in en om Amsterdam,logeerpartijtjes van de kleintjes etc.;verder allerlei reunies, die nu ongeveer plaatsvinden. Stel je voor ik ben 50 e jaars in Groningen op 3 november en 49e jaarsin leiden op 10 november.
    Benieuwd wie ik allemaal weer ontmoet. We heffen het glas op jullie gezondheid.
    Liefs,
  8. Henk Leerssen:
    16 oktober 2012
    Heee buren van de camping.goed jullie blog te lezen! Nou je kunt ook ons lezen op http://dewereldom.wordpress.com
    Tot morgen...haha
  9. Miek:
    Hey avonturiers!
    Jullie verhalen klinken nog steeds super! Blijf het tempo hoog houden met verhalen :) Thom deed zijn afstudeer onderzoek in australie bij Great Barrier Reef, elke dag duiken (!) en gedrag van Minky Whales op toeristen observeren. Geweldig! Jammer dat ik hem toen nog niet kende. Kleine Thom jr. heeft dagelijks taekwando uren, buik lijkt een skippybal, verlof is heerlijk, lekker eigen tempo en nesteldrang. Aftellen is begonnen, nog 4 wkn...!
    kussz, miek
  10. Oma kaag:
    17 oktober 2012
    weer een lekker ochtendje met jullie reis verhaal.Ook leuk om de reacties van jullie vrienden te lezen. Tibs en Sved krijgen een dikke kus van Omamama. Dat amerikaanse herken ik onmiddelijk. Wat zouden al die mensen toch verloren zijn als de overheids bemoeienissen af werden geschaft. Veel liefs
  11. Sas:
    18 oktober 2012
    Geweldig jullie levendige verhalen te lezen, spreekt echt tot de verbeelding. En de foto's illustreren jullie verhalen alleen nog maar beter. Veel plezier, doe rustig aan en go with the flow (tussen de backpackers). Hang loose (en ga surfen)! Overigens schijnt Melbourne wel echt een geweldige stad te zijn, meer Europees, maar dat heb ik ook alleen maar gehoord.
    X
    Sas
  12. Maaike en aad:
    21 oktober 2012
    He lieverds!!!
    Wat een geweldige verhalen allemaal!!! Wij zijn gisteren geland na 3 weken prachtig Indonesie!
    Allemaal tips voor jullie opgedaan en hutjes bekeken.
    Check je mail maar belle, daar heb ik alles instaan.
    Veel liefs!

Maaik en Aad
  13. Griet koopman:
    22 oktober 2012
    hallo familie wat een mooie verhalen en wat ondernemend geniet ervan
    dit kunne ze je nooit meer afnemen de herinneringen voorlater maak je nu
    liefs ook namen kerst briet koopman
  14. Oma kaag:
    23 oktober 2012
    Het tijds verschil maakt me een beetje in de war. Maar in Holland ben je vandaag JARIG.Van harte gefeliciteerd.Pa stuurt je ook een berichtje. We denken dat je deze gedenkwaardige dag glorieus zal vieren met de Kids en Jan Albert. Taart met kaarsjes,lekker in de camper, op het strand in de bergen o het boereland. Where ever, ik weet dat jouw dag een onvergetelijke zal worden,is,geweest is of zal zijn. Dat tijdsverschil is wel lastig. Veel liefs dikke verjaarskus Mamankie
  15. Opapa:
    23 oktober 2012
    Uiteraard sluit ik me aan bij de verjaarswensen van Ankie; is het dan alweer 32 jaar geleden dat ik bij dat kleine hoopje, 3 weken prematuur in de incubator zat te waken tot ze de 1e 24 uur zonder problemen zou overleven?
    Enfin dat je zo groot zou worden, letterlijk en figuurlijk als nu, had ik nooit kunnen denken. Ik wens je nog vele mooie jaren met JA, en de kindejes, over 32 jaar ben je mogelijk zelf Oma en zullen al de avonturen die je nu beleeft een mooie herinnering vormen.
    Je bent maar 1x jong en dat moet je intensief beleven, een goed glas, veel activiteit, gezelligheid en dan nieuwe ervaringen opdoen, dan ben je lekker bezig. De boys groeien als kool en Sveder kan al hollen zie ik op de foto. Voor nu wil ik nog even zeggen dat we jullie missen op zo'n dag en je graag zouden hebben omhelsd en meegemaakt. Nu dus in gedachten op afstand, toch voelen we ons dichtbij jullie.
    Deze week schoolherfstvakantie in A'dam. Barbara had een prachtige verjaarsontvangst thuis, vrijwel alle goede vrienden kwamen langs en het was lekker weer. Dit weekend kwammen ze uitblazen met de kinderen op de watertuin, ook prima sfeer en champagne gedronken.
    SASCHA IS NIET MEER TE HOUDEN OP ZIJN NIEUWE 2-WIELER.
    nu is het over de 20 graden,de warmste oktober dagen ooit! kermis op de dam, en tristan zit in scheveningen,dus voor de kinderen is het goed buiten toeven.
    Vandaag ben ik druk met tandarts en dokters-bezoeken, dan weer klussen in en om het huis en tuin. Veel partijen wegens alle lustra uit de studententijd, nooit gedacht dat je daar zoveel aan overhoudt.
    Dat voor je verjaardag, Geniet ervan, toast op je gezondheid en nog vele jaren in geluk en wijsheid.
    Liefs en vhug voor JA en de kids,
    oja Daphne heb een zoon,Lars toi toi.
    Papa
  16. Aliefka:
    23 oktober 2012
    ANNABELLE IS JARIG!! 23 oktober! Hiep... maar hoe kunnen we haar nou bereiken!! Zo maar?
    Ik denk aan je, dikke kus van je zus
  17. Karin geurtsen:
    24 oktober 2012
    Lieve Bel, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je een @ proberen te sturen, maar die kreeg ik terug.
    Met de gebrukelijke franse wijn - australische wijn is hier helaas niet voor handen- drinken we (Maud&Mick+ dochter van Rob& 2 van haar 3 kinderjes) toe op je verjaardag. (de kindertjes uiteraard met een glas limonade). Hartelijke gefeliciteerd!!!