14 nov, port macquarie, lake cathie, harrington, nelson bay by annabelle

15 november 2012 - Lennox Head, Australië

Port macquairie-Lake cathie-North Haven- Harrington-Nelson Bay-Lake Macquarie Port Macquarie ( de plek waar t vorige stukje eindigde) heeft ons niet veel meer gebracht dan het indoor speel paradijs. Leuk centrumpje, mooi boulevard langs de rivier mond de stad in, verder niks bijzonders. De camping waar we stonden was "stuck up", maar wegens aanwezigheid van een groep tiental 16 jarige pubers die bier hadden ontdekt, voor ons een leuk schouwspel om over te roddellen. Het bleef regenen... Tibeau kan nu lego waar 6+jr op staat, indoor speel paradijs kenne ze op hun duimpje, Svedje stopt al 6 weken van alles jn de magnetron wat op zij hoogte staat in de hoop dat het warm wordt, en we zijn naar de mall geweest. (Twee dezelfde oranje cars shirtjes gekocht voor de jongens. Ze vonden het leuk om allebei t zelfde aan te hebben. Ik noem t want er zla vats we een fototje voorbij komen). Volgende stop zou Lake Cathie zijn daarna volgende zou North Haven zijn. Bij beide bij aankomst in bewolking met koude wind niet heel aantrekkelijk. Doorgereden naar Harrington. Hier brak de hemel op, en reden we een plek in die enorme aantrekkingskracht op ons had. Wel handig dat we tot nu toe altijd dezelfde "vibe" hebben als we ergens binnen rijden, of we het wat vinden of niet. En zo bijzonder hoe snel en doorslaggevend zo'n "vibe" ingestraald wordt. Maar zo waren we dus niet uit Harrington weg te slaan en bleven er pardoes 3 nachten staan. 4 fijne dagen daar gehad. Het is een vissrsdorpje, die beschermd wordt tegen de wilde zee met haaien door een breakwall waar alle vissers op staan. Die vissers stonden onder andere bij ons op de camping. Zo leren we her en der wat over vis. Zo weten we ook dat het nu slechte condities zijn om te vissen. Namelijk weinig regen, dus weinig voeding vanuit de grond/land de zee in, dus weinig kleine visje, dus weinig grote vissen die weer op de kleine visjes afkomen. De camping lag bosrijk, achter een lagoon, gevuld met kinderplezier zoals springkussens en zwembaden. Ze hadden ook een bad waar Svedje vooral heel veel plezier in had. En heel leuk australisch publiek. Hele lieve opa's en oma's die ons graag stormlijnen leenden, even een babbeltje kwamen maken, en zich bekommerde om de kleine kindjes. Tevens ook veel gezinnetjes. We zij uiteraard ook op zoek gegaan naar walvissen en dolfijen vanuit een waanzinnig mooi uitzicht punt in crowdy head. Niet gezien. Maar iedereen daar had de dag daarvoor van alles gezien natuurlijk. Vanochtend weg uit Harrington. Oorsronkelijk zouden we naar Lake Myall gaan. Maar omdat we ook langs Lake Macquarie komen, hebben we dat effe geskipt, en zijn we gelijk door maar Port Stephens gegaan: Nelson Bay... "Dolphin capital of Australia". Het is een persoonlijk doel geworden om die dolfijntjes te zien. ( walvissen heb ik al opgegeven). Nelson Bay was heel leuk. Grote haven, veel te doen, bijzondere ligging (soort schiereiland). In heb kader van "if you don't make it there, you dont make it anywhere" hadden we inmiddels al besloten om maar een camping te zoeken voor de nacht, en de volgende dag op een betaalde touristische dolphin trip te gaan... Eerst maar even de pier op lopen. En TOEN!!!! Helemaal voor ons, ons feestje, voor ons neus, 1 dolfijn bij de kop van de pier!!! Een dolfijn "in t wild"! Koopmannetjes en vrouw helemaal blij natuurlijk. We stonden te juichen op de pier. Vrolijk en voldaan liepen we terug, lekker ijsje gekocht om t te vieren ( zie foto: hoezo kleurstof??) en de trip van de volgende dag maar gelaten voor wat t is. Gewoon in de camper gestapt, en via New Castle in Belmont beland aan Lake Macquarie. Een bijzonder plekje weer: we zijn omgeven door water met zwarte zwanen. Morgen zien we verder. Een drukke dag, en voor Sveder ook iets teveel. Dat heeft ie gelukkig ook duidelijk kunnen laten merken door in een tantrum te schieten aan t eind. Hij is gewoon heel duidelijk en expressief. Inmiddels aan me derde boek begonnen (Nomade van Ayaan). Arnon grunberg- fantoompijn, had ik in twee dagen uit. I like tot nu toe alles wat im van hem heb gelezen. Wel fijn na de taaie stof van swaab over de hersenen. Paar leuke hoofdstukjes. Met name over de baarmoeder, idiot savants, alzheimer, en dementie in combi met euthenasie. Taaie stof, smeuig gemaakt met casuisitiek. Maar allemaal niet te tippen aan "mede namens mij vrouw" van A. Bijlsma natuurlijk. J-A. inmiddels eindelijk Bill Bryson uit. Leuke achtergrond info over australie. Ook shocking, met name hoe ze met de Abboriginal zi omgegaan. Hier gekomen, volwassenen verdreven/vermoord, kinderen in weeshuizen gestopt (daar massaal misbruikt), op hun 18e mochten deze weeshuis kindjes dan kiezen wat ze deden: intergreren bij de australiers, of terugkeren naar hun gemeensschap... Dit allemaal niet zo lang geleden,tot in de jaren 70... Een ding is duidelijk: de australiers praten er zelf nog steeds niet heel makkelijk en open over. M'n oogjes vallen dicht, ik ga lekker slapen. Morgen langs de meren rijden, en we maken ons voort richting the blue mountains. Liefs, belle.

1. Lineke (evers) van rhijn:
    15 november 2012
    HEEL leuk om te lezen over jullie avonturen Annabelle! Weer heel anders dan die van onze Jiska en vriendin Babette. Die doen dingen die ik van m'n leven niet zou durven. Met 2 jongetjes als liefelijk gezelschap toch weer andere dagindeling en dan de beide 40-jarige dames. Fijn ook dat jullie genieten van elkaar 24/7. Wij hebben dinsdag j.l. al e.e.a. gehoord over jullie zwerftocht van vader Alfred die samen met andere pensionado's bij ons aan de koffie en de taart zat als voorbereiding op de maandelijkse Herenwandeling, dit x bij ons in de Achterhoek. Oh ja, die foto boven dit stukje van J.A. met Tibeau is wel heel erg schattig en roerend. Goed dat jullie ook veel lezen over historie etc. van het continent dat jullie zo intensief bereizen. Jiska en Babette hebben bij Aboriginals geslapen, een soort B&B in het niks in de outback. En ze zijn op cowboyfeesten geweest.....Ze schijnen ernstig aan te komen dus we zien w.s. met Kerst een dikke Jis bij Reinier aan tafel. Alles duur hè? Hoorden we ook van Jis en je vader bevestigde dit. Ik blijf jullie volgen, kan genieten van andermans avonturen zolang k zelf maar niet hoef ;-))
    Groetjes vanuut den achterhoek, blijf genieten en kijk uit voor slangen en krokodillen. xxx lineke en ook kees
  2. Lizenka:
    26 november 2012
    Hihi super mooi de koopmannentjes en vrouw zo blij om de dolfijn! Ik ga snel de fotos bekijken! Kusss